Systematic Literature Review: Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Pada Abad 21

Authors

  • Habibah Shofiyah Assyifa Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya
  • Ima Fitriyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya
  • M. Fiqih Mujakki Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya
  • Sekar Putri Pambayun Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya, Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/prokonpi.v1i1.9

Keywords:

akidah akhlak, 21st century learning, character education

Abstract

Problems in the morals of today's generation are very concerning. The urgency of applying character education to 21st century learning needs to be promoted so that it can help overcome and eradicate the moral problems of today's generation. This research was conducted with the aim of analyzing the learning of moral creed as one of the subjects that contains character education as a conventional prevention of moral decline in the 21st century. the method used in this research is systematic literature review using journal sources as many as 20 journals that have been indexed as national journals or sinta journals. The results showed that learning akidah akhlak which contains teachings of morals and morals based on religion is very helpful in forming a good moral person who is ready to be applied in social life. in addition, this person can be an example or role model for the 21st century generation to motivate them to become a better person.

References

Ambarsari, D., & Darmiyati, A. (2022). Implementasi Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Membentuk Karakter Siswa di MI Tarbiyatussibyan Telukjambe Timur Karawang. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan Hal, 10(1), 371–378.

Amran, Jasin, I., Perkasa, M., Satriawan, M., & Irwansyah, M. (2019). Model Pembelajaran Berbasis Nilai Pendidikan Karakter Untuk Generasi Indonesia Abad 21. Lentera Pendidikan, 22(2), 233–242.

Angga, A., Abidin, Y., & Iskandar, S. (2022). Penerapan Pendidikan Karakter dengan Model Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad 21. Jurnal Basicedu, 6(1), 1046–1054. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2084

Assya’bani, R., & Bariyah, K. (2019). Integrasi Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Akidah Akhlak: Studi Pembelajaran Akidah Akhlak di MI Integral Al-Ukhuwah Banjang. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 13(2).

Asvin, M., & Rohman, A. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama (SMP) (Teori, Metodologi dan Implementasi). Qalamuna, 11(2), 125.

Dwi Laksana, S. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Dalam Menghadapi Education Technology The 21 st Century Article Info. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 1(1). https://journal.iaimnumetrolampung.ac.id/index.php/jtep

Hasanah, F., Makarim, C., & Kamalludin. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Akidah Akhlak di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Yaqin Kota Bogor. Ibriez: Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 4(2). http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/vie

Jannah, M. (2020). PERAN PEMBELAJARAN AQIDAH AKHLAK UNTUK MENANAMKAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTER SISWA. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 237. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.326

Mahendra, Y., Nuha, U., Suryani, R., & Agyus, V. (2019). Pengembangan Pendidikan Karakter Menuju Transformasi Abad 21.

Miftahul Irfan, A., Serang, K., & Sultan Maulana Hasanuddin Banten, U. (2021). PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN MULTILITERASI PADA MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK MATERI PERGAULAN REMAJA (Studi di MAN 2 Kota Serang). QATHRUNA: Jurnal Keilmuan Dan Pendidikan Islam, 8(1).

Muadzin, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Aqidah Ahklak Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri (MIN) 2 Lampung Barat. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(4). http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/skula

Mujadi. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap Sebagai Upaya Optimalisasi Penerapan Nilai-Nialai yang Terkandung Dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak Kelas VI Madrasah Ibtidaiyah. Al-Bidayah, 11(1), 137–174. https://doi.org/10.15548/jt.v21i1.67

Mulyasa. (2022). Manajemen Pendidikan Karakter (D. Ispurwanti, Ed.). PT Bumi Aksara.

Muslich, M. (2022). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. PT Bumi Aksara.

Mustafida, F., & Gafur, A. (2021). Strategi Pengembangan Materi Pembelajaran Akidah Akhlak Berbasis Nilai Multikultural di MI/SD. Proceeding IConIGC: International Conference on Islamic and Global Civilization.

Muzaini, M. C., & Ichsan. (2023). Implementasi Nilai Humanisme dalam Pembelajaran Akidah Akhlak Pada Peserta didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Januari, 9(2), 329–338. https://doi.org/10.5281/zenodo.7572953

Negeri, U. H., Bagus, G., & Denpasar, S. (2021). URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER (Kajian Filsafat Pendidikan). Kalangwan: Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa Dan Sastra, 11(1). http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/Kalangwan

Prihatmojo, A., Mulia Agustin, I., Ernawati, D., & Indriyani, D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Abad 21. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/index

Putra, A., & Afrilia, K. (2020). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW : PENGGUNAAN KAHOOT PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika AL-QALASADI, 4(2), 110–122.

Putra, F. R., Imron, A., Djum, D., & Benty, N. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER SOPAN SANTUN MELALUI PEMBELAJARAN AKIDAH AKHLAK. In JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan (Vol. 3). http://journal2.um.ac.id/index.php/jamp/

Saibah. (2020). Inovasi Pembelajaran Akidah Akhlak Abad 21 dengan Metode Multiple Intelegensi. EDUSOSHUM: Journal of Islamic Education and Social Humanities, 1(1), 16–25.

Sapirin, S., Adlan, A., & Wijaya, C. (2019). Implementasi Mata Pelajaran Akidah Akhlak dalam Pembentukan Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Tapanuli Tengah. Anthropos: Jurnal Antropologi Sosial Dan Budaya (Journal of Social and Cultural Anthropology), 4(2), 211. https://doi.org/10.24114/antro.v4i2.12030

Saputra, A., & Rifa’i, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Akidah Akhlak Terhadap Karakter Disiplin Siswa di MI Darul Falah Pematang Benteng Hilir. BADA’A:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(2), 164–179.

Snyder, H. (2019). Literature review as a research methodology: An overview and guidelines. Journal of Business Research, 104, 333–339. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.07.039

Sodik, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Aqidah Akhlak Di Madrasah Ibtidaiyah. SKULA: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Madrasah, 2(1). http://studentjournal.iaincurup.ac.id/index.php/skula

Yunianto, T., Suyadi, S., & Suherman, S. (2020). Pembelajaran abad 21: Pengaruhnya terhadap pembentukan karakter akhlak melalui pembelajaran STAD dan PBL dalam kurikulum 2013. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 203. https://doi.org/10.25273/pe.v10i2.6339

Yunita, Y., & Mujib, A. (2021). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PERSPEKTIF ISLAM. Jurnal TAUJIH: Jurnal Pendidikan Islam, 14(1), 78–90.

Zubaidah, S. (2019). Pendidikan Karakter Terintegrasi Keterampilan Abad Ke-21. Jurnal Penelitian Dan Pengkajian Ilmu Pendidikan: E-Saintika, 3(2), 1. https://doi.org/10.36312/e-saintika.v3i2.125

Downloads

Published

28-11-2023

How to Cite

Assyifa, H. S., Fitriyah, I., Mujakki, M. F., & Pambayun, S. P. (2023). Systematic Literature Review: Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Pada Abad 21. Prosiding Konferensi Nasional Pendidikan Inovatif, 1(1), 82–92. https://doi.org/10.15642/prokonpi.v1i1.9

Issue

Section

Articles